Breaking News :

Parlamentarii AUR au protestat în Parlament deoarece PSD și PNL au blocat, încâlcând Constituția, votarea moțiunii de cenzură

În timp ce trompeta Big Farma de la București Florin Câțu vrea pașapoarte și la nuntă, guvernul britanic renunță la pașaportul anti-COVID

Studiu israelian: Imunitatea naturală este de 13 ori mai puternică decât cea conferită de vaccinul anti-COVID de la Pfizer. Alo! Trompetele Big Farma din România! Se aude?

Marcel Ciolacu: PSD ar putea vota o moțiune a AUR și USR pentru demiterea guvenului Câțu

În timp ce românii dorm, manifestații gigantice în Franța, Marea Britanie, Germania și Italia contra vaccinării forțate și pașaportului sanitar. Strigătul comun: LIBERTATE!

Marius Oprea: De ce cred că Florin Cîţu este ”acoperit” al Serviciilor. Între altele, pentru că nu putea spăla vase pentru 250.000 de dolari, cît l-au costat studiile în SUA

Zeci de mii de manifestanți anti-vaccin și dictatura Covid în Franța, pentru a șasea săptămână consecutive

Peste 8.000.000 de copii au fost uciși prin avort în România de către părinții lor și medicii care au operat avorturile, începând din 1990 și până azi

Dr. Virgiliu Gheorghe a produs un studiu asupra Covid-19. „Trecem printr-un război, iar acesta trebuie dus după legile războiului

Primul SONDAJ CURS după alegeri: Evoluţii spectaculoase în intenţia de vot, după doar două săptămâni

Un spion rus, fără imunitate diplomatică, a fost arestat în Roma în timp ce primea informații secrete de la un agent portughez, și el reținut. În România oare de ce nu sunt prinși spioni ruși?!

„MAREA RESETARE” a Lumii și rolul lui Donald Trump. Planurile unei „oculte mondiale” care vrea să instituie o dictatură medicală și un Guvern Mondial sub pretextul luptei contra Covid 19

septembrie 22, 2021

A început cea de-a 14-a ediție a Festivalului de film românesc din New York MAKING WAVES

București/New York, noiembrie 2019 – “The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019, transmite Romanian Global News.

Vestea execuției dictatorilor Nicolae și Elena Ceaușescu în ziua de Crăciun a anului 1989 a cutremurat lumea. Pe măsură ce țara se dezmorțea, adaptându-se aerului nou de libertate, cineaștii i-au prins ritmul și zbaterile în filme care au cucerit critica internațională. Această colecție de 30 de filme celebrează 30 de ani de cinema de după căderea regimului ceaușist, începând cu anii ’90, când regizorii au avut, în sfârșit, libertatea de a arăta Epoca de Aur așa cum a fost ea în realitate (Timișoara, decembrie 1989, Videograme dintr-o revoluție, Balanța, Hotel de lux, Stare de fapt, Cel mai iubit dintre pământeni, E pericoloso sporgersi), trecând prin frenezia anilor de debut ai Noului Cinema Românesc (Marfa și banii, Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, 4 luni, 3 săptămâni și 2 zile, California dreamin’ (nesfârșit)), până la decada curentă, când apar în continuare voci importante (Aferim!, Câini, Soldații: Poveste din Ferentari, Pororoca).

„În anul 2005, o comedie neagră de trei ore despre un om pe moarte făcea istorie, reînviind cinemaul românesc. Moartea domnului Lăzărescu este unul dintre filmele care au marcat nașterea unei revoluții artistice, o mișcare ce a stârnit, la nivel internațional, un interes crescând asupra unei generații excepționale de cineaști”, spune Mihai Chirilov, directorul artistic al Making Waves și co-curator. „El a stimulat, totodată, redescoperirea unor filme importante din trecut, care ofereau o genealogie curentului pe care criticii l-au numit Noul Cinema Românesc. În 1990, regizorii care s-au trezit brusc eliberați de sub tirania cenzurii s-au grăbit să spună povești din trecutul lor recent. În următoarele două decenii, regizorii mai tineri și-au întors privirea către același trecut, dar cu alți ochi, aducând o perspectivă nouă asupra regimului comunist. Chiar și atunci când disecau cu sânge rece prezentul, umbrele întunecate ale trecutului încă le străbăteau poveștile, ca niște fantome familiare. Astăzi, mai rămâne de rezolvat enigma Revoluției însăși, care imploră o încheiere. Cele mai noi filme sapă în același trecut, mai îndepărtat, dar la fel de relevant, dar există și escapism, cu precădere în filme de gen. În ciuda aparentei ei diversități, această vastă retrospectivă este o excelentă lecție de istorie servită în cea mai agreabilă formă: filmele”.

„Cinematografia românească din ultimii 30 de ani are o relevanță cu totul aparte în America de azi”, spune David Schwartz, fondator al Cinema Projects și co-curator al retrospectivei. „Filmele îți arată cum schimbările politice dramatice și tensiunile dintre autoritarism și democrație afectează societatea la un nivel foarte intim. Cu umor și intuiție dramatică, filmele românești sunt formidabile în a dezvălui felul în care politica afectează viața cotidiană”.

„Cele 30 de filme românești din cei 30 de ani trecuți de la căderea comunismului, prezentate anul acesta la Film Forum, marchează un ciclu al libertății creative în cinemaul românesc”, declară Corina Șuteu, președintele festivalului Making Waves și co-curator. „Este o serie unică, oferind cea mai complexă și provocatoare perspectivă asupra talentului pe care-l regăsim în diferitele generații de cineaști români din 1990 încoace. E puținul pe care-l putem face ca să le onorăm talentul – să ne asigurăm că vocea lor se aude în lumea asta mare”.

Regizorii Andrei Ujică, Tudor Giurgiu și Constantin Popescu și actorul Andi Vasluianu, ambasador al Making Waves, se vor alătura proiecțiilor de la Film Forum New York.

Reputată organizație de film din New York, Film Forum a găzduit de-a lungul timpului premierele americane ale mai multor filme din program – Moartea domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost?, Marți, după Crăciun sau Poziția copilului – contribuind la întâlnirea publicului american cu ceea ce avea să se numească ulterior Noul Cinema Românesc și la recunoașterea acestor filme în rândul criticii.

O selecție a retrospectivei va pleca în turneu prin Statele Unite până în luna mai 2020. Startul va fi dat chiar în această iarnă, în California, la UC Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive (BAMPFA), cu un program care va include 13 titluri ce vor rula între 6 decembrie 2019 și 27 februarie 2020, urmată de Romanian Film Festival in Seattle (ianuarie – aprilie 2020) și Lightbox Film Center din Philadelphia (martie 2020). Programul retrospectivei în Cambridge, MA, Washington, DC, Phoenix, Chicago, Los Angeles și alte orașe americane este în prezent în curs de precizare și va fi anunțat în luna decembrie.

Ca în fiecare an, Making Waves va prezenta la cea de-a 14-a ediție și o selecție a celor mai bune filme românești recente, între 5 și 10 decembrie, la Jacob Burns Film Center (Pleasantville, New York), partenerul de durată al evenimentului. Programul va fi anunțat în 11 noiembrie.

The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution este organizat de Festivalul Making Waves și Cinema Projects, produs de Corina Șuteu și Oana Radu, și curatoriat de Mihai Chirilov, David Schwartz (Cinema Projects) și Corina Șuteu.

Making Waves: New Romanian Cinema este un festival de film românesc cu tradiție în New York. Produs și curatoriat de Corina Șuteu, Mihai Chirilov și Oana Radu – nucleul echipei care a inițiat și organizat evenimentul începând din 2006 –, festivalul este prezentat de Asociația Film ETC, în parteneriat cu organizații importante din New York, precum Film Society of Lincoln Center, BAM, Jacob Burns Film Center și, anul acesta, Film Forum.

Proiect realizat cu sprijinul Trust for Mutual Understanding, al Uniunii Cineaștilor din România, al Dacin Sara, al Centrului Național al Cinematografiei, al Blue Heron Foundation și a numeroși donatori individuali.

Selecția retrospectivei “The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”

Timișoara, decembrie 1989 | Ovidiu Bose Paștină, 1991
Balanța | Lucian Pintilie, 1992 [Restaurare digitală 4K]
Hotel de lux | Dan Pița, 1992
Videograme dintr-o revoluție | Andrei Ujică & Harun Farocki, 1992
E pericoloso sporgersi | Nae Caranfil, 1993
Cel mai iubit dintre pământeni | Șerban Marinescu, 1993
Stare de fapt | Stere Gulea, 1995
Senatorul melcilor | Mircea Daneliuc, 1995
Train de vie/Trenul vieții | Radu Mihăileanu, 1998
Marfa și banii | Cristi Puiu, 2001
Niki ardelean, colonel în rezervă | Lucian Pintilie, 2003
Marele jaf comunist | Alexandru Solomon, 2004
Moartea domnului Lăzărescu | Cristi Puiu, 2005
A fost sau n-a fost? | Corneliu Porumboiu, 2006
Cum mi-am petrecut sfârșitul lumii | Cătălin Mitulescu, 2006
4 luni, 3 săptămâni și 2 zile | Cristian Mungiu, 2007
California dreamin’ (nesfârșit) | Cristian Nemescu, 2007
Călătoria lui Gruber | Radu Gabrea, 2008
Amintiri din epoca de aur | Cristian Mungiu, Ioana Uricaru, Hanno Höfer, Răzvan Mărculescu, Constantin Popescu, 2009
Marți după Crăciun | Radu Muntean, 2010
Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu | Andrei Ujică, 2010
Crulic, drumul spre dincolo | Anca Damian, 2011
După dealuri | Cristian Mungiu, 2012
Domestic | Adrian Sitaru, 2012
Despre oameni și melci | Tudor Giurgiu, 2012
Poziția copilului | Călin Peter Netzer, 2013
Aferim! | Radu Jude, 2015
Câini | Bogdan Mirică, 2016
Soldații. Poveste din Ferentari | Ivana Mladenović, 2017
Pororoca | Constantin Popescu, 2017

Mai multe detalii despre program și calendarul proiecțiilor sunt disponibile în pagina web, Facebook ale festivalului și trailer.

Romanian Global News

Read Previous

Manifestări dedicate Zilei Naționale a României în municipiul Sfântu Gheorghe

Read Next

La Curtea de Apel Chișinău a fost inaugurat monumentul lui Vespasian Erbiceanu, care a decretat limba română ca limbă oficială a instanțelor

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *