Colectivul pedagogic al Școlii din satul Cartal/Orlivka, raionul Reni, regiunea Odesa, a aderat la Scrisoarea deschisă către Președintele Ucrainei, Primul Ministrul și miniștrii de externe și al educației, privind necesitatea stringentă de trecere a claselor cu predare în limba „moldovenească” din această școală la predarea în limba română, conform programei de învățământ aplicată de Ministerul Educației și Științei din Ucraina în regiunile Transcarpatică și Cernăuți, notează Agenția BucPress, preluată de Romanian Global News.
Potrivit Asociația „Basarabia” a românilor din regiunea Odesa, o scrisoare de susținere a demersului public din 12.12.2019, semnat de reprezentanții mediului asociativ românesc din regiunea Odesa a fost expediată și de colectivul pedagogic din satul Hagi-Curda/Komyșivka, raionul Ismail. Aceste acte de solidaritate urmând a fi susținute de mai multe școli din regiune, în care în prezent există clase cu predare în limba română/”moldovenească”, sau procesul de învățământ se desfășoară integral în limba marelui nostru poet național Mihai Eminescu.
Urmare a expedierii scrisorilor din școlile din Cartal și Hagi-Curda către autoritățile de la Kiev, potrivit Asociației „Basarabia”, unii semnatari ai acestora au fost contactați telefonic de reprezentanți ai secțiilor raionale de învățământ Reni și Ismail, sugerându-li-se să retragă demersurile, și mai ales – să nu le facă publice, pentru „evitarea problemelor la locul de muncă”.
Reamintim că reprezentanții mediului asociativ românesc din sudul Basarabiei solicită într-o scrisoare deschisă Președintelui, Premierului și ministrului ucrainean de Externe să nu permită trecerea școlilor cu predare „în limba moldovenească” din anul 2020 la procesul de învățământ în limba ucraineană. Este solicitată demararea de urgență a procedurii de unificare a celor două programe școlare existente pentru școlile cu limba română de predare și, respectiv, pentru cele cu limba de predare „moldovenească”, prin renunțarea la glotonimul „limbă moldovenească” în școlile din regiunea Odesa
„În perspectiva trecerii instituțiilor școlare de învățământ din Ucraina cu predarea în limbile minoritare non-UE („moldoveneasca”) la limba ucraineană de predare începând cu 1 septembrie 2020, pentru a preveni iminentele consecințe discriminatorii pe care le va crea acest proces față de școlile cu predare în una din limbile oficiale ale Uniunii Europene (româna), să fie respectate întocmai recomandările Comisiei de la Veneția privind Legea Educației, enunțate la punctul 48, cu privire la „persoanele, care se identifică drept moldoveni, a căror limbă este aceeași cu limba vorbită de minoritatea română, aceasta fiind limbă oficială a Uniunii Europene”, prin instituirea limbii române ca limbă de predare în actualele școli/clase cu predare în limba „moldovenească” din regiunea Odesa”, se spune în scrisoarea deschisă, publicată integral de Agenția de știri BucPress din Cernăuți.
În data de 17 decembrie a.c. asociațiile românești din orașul Ismail – Asociația „Centrul de Informare Românesc”, Asociația românilor din orașul Ismail „Gavriil Musicescu” și reprezentanții Centrului de Informare al României din Ismail au aderat la Scrisoarea deschisă către președintele Ucrainei, domnul Volodymyr Zelenskyi, Cabinetul de Miniștri al Ucrainei, Ministerul Educației și Științei din Ucraina din 12 decembrie 2019.
Situația învățământului în limba română din regiunea Odesa va fi discutată în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Național al Românilor din Ucraina, care se va desfășura pe parcursul săptămânii curente, luând în calcul faptul că membri colectivi ai acestui Consiliu sunt asociații românești din sudul Basarabiei.
Reamintim că participanții la Conferința Științifică Internațională, „Minorități naționale inventate. Moldovenismul: politici, cauze, efecte” din noiembrie 2019, personalități importante ale comunității românești din Ucraina, cercetători, profesori, scriitori, ziariști, oameni de cultură și oameni politici din Ucraina, Republica Moldova și România, au constatat cu îngrijorare asaltul statului ucrainean asupra integrității comunității românești, considerând că aceasta este o nouă formă de deznaționalizare, care se realizează prin menținerea dihotomiei identitare român vs moldovean și dihotomiei lingvistice limba română vs limba moldovenească, promovate în Ucraina la nivelul politicii de stat. Ei au adresat un memoriu Președintelui Republicii Moldova, Igor Dodon, Președintelui a Parlamentului, Zinaida Greceanîi și Prim-Ministrului Ion Chicu, solicitând să se modifice art. 13 din Constituția Republicii Moldova în sensul că limba de stat (oficială) a Republicii Moldova este limba română; Parlamentul și Guvernul Republicii Moldova să intervină pe lângă Guvernul Ucrainei în vederea unificării celor două programe de învățământ din școlile comunității românești din Ucraina (regiunile Odesa, Cernăuți și Transcarpatică), astfel încât să se elimine scindarea școlilor românești din Ucraina în școli naționale cu limba română de educație și în școli naționale cu limba moldovenească de educație.