Boris Volosatîi, directorul Liceului Gheorghe Asachi de la Chișinău: “Ce s-a întâmplat cu coloana vertebrală a intelectualității R. Moldova?„

„Săptămâna trecută am văzut reacția Președintelui ASR la opinia exprimată de către un pretins lingvist care consideră că Ștefan cel Mare nu avea idee că e român și că vorbea moldovenește, scrie Boris Volosatîi, directorul Liceului Gheorghe Asachi de la Chișinău pe contul său de facebook, preluat de Romanian Global News.

Nu o să repun între ghilimele excelenta expunere a Președintelui Academiei Române, dl. Aurelian Ioan Po(chiar dacă aceasta merită să fie citită și recitată la Chișinău). Dar consider întemeiat să dau aprecierea pe care o merită Academia Română pentru efortul depus în scopul desființării a oricărei încercări de a impune „adevăruri” fabricate în laboratoare politice și propagandistice de la Chișinău.

De rând cu această, mă văd obligat să întreb conducerea ASM de ce s-a eschivat să comenteze dorința unora de la Chișinău de a „face regulă” în Curriculum, la istorie și limba română.

Nu este suficient, cred, să se expună doar Institul de Filologie, pentru că importanța subiectului scos în față merită implicarea instituțiilor de pe cea mai ridicată treaptă.

Tace și societatea civilă. Explicația e că societatea civilă e intoxicată pe anumite segmente cu elemente care servesc unor actori anume.

Ce s-a întâmplat cu coloana vertebrală a intelectualității din Republica Moldova?

Are conducerea ASM poziție ori nu? Ori vârfurile mediului academic sunt preocupate de probleme mai importante decât cele legate de identitate, limbă și istorie a statului, coloane de care ne sprijinim cu încredere în mersul nostru spre orizonturile civilizațiilor pe care le avem drept model.

Îndrăznesc să formulez eu însumi răspunsuri la întrebările de mai sus:
Unu: nu avem conducere a ASM;
Doi: actualele vârfuri ale Academiei sunt chinuite de alte probleme, inclusiv de problema propriei legalități.

Într-o situație ca aceasta, sunt convins, nu putem aștepta o luare de atitudine față problemele de genul celor pomenite mai sus.

În calitatea mea de profesor, doctor în pedagogie, sunt interesat să știu ce face Academia pe domeniul cercetării și al pedagogiei. Care este suportul acordat, inclusiv financiar, pentru desfășurarea unor asemenea activități.

Ar fi și alte întrebări, desigur, însă tăcerea care se prelinge dinspre înaltele cabinete ale Academiei ne sugerează că aceste întrebări pur și simplu nu au rost.

Îmi este greu acum să nu fiu de acord cu academicianul Duca, care spune că în ASM azi e pur și simplu dezastru.

În aceeași ordine de idei, obligat să fac paranteza că sunt în dezacord cu un șir de poziții ale Președintelui, recunosc totuși că adevărata constatare a domniei sale, făcută cu ocazia inaugurării guvernului tehnocrat, că, citez din memorie, conducerea precedentă ASM, impusă de regimul Plahotniuc, trebuie schimbată.

Dacă ținem să avem viitor, trebuie să ne îngrijim azi de educație și cercetare. Gândul nu-mi aparține, dar nu originea lui e importantă, ci adevărul pe care îl poartă.

P.S.
La început au plecat la muncă peste hotare țăranii, rămași fără pământ.
La al doilea val au început să plece și muncitorii, rămași fără uzine și fabrici.
La al treilea val – elevii, studenții, tineretul.
Astăzi emigrează familii întregi.
Dacă ne părăsesc medicii, profesorii și cercetătorii o să emigreze și membrii Guvernului și Parlamentului.

Nu este un catren de la Nostradamus este un firesc deznodământ”, a încheiat Boris Volosatii.

Romanian Global News

Read Previous

Activitatea Bisericii Ortodoxe Române crește în Italia odată cu numărul românilor stabiliți acolo

Read Next

Ovidiu Burdușa: Cum a ajuns un tânăr plecat de la Panciu cu o valiză cu vise, patronul unui hotel de lux din capitala Italiei și românul care să reprezinte diaspora în Guvernul României