După ce România a decis să-i acorde Chișinăului un ajutor financiar nerambursabil în valoare de 100 de milioane de euro, Germania federală a decis să-i ofere guvernului de la Chișinău un ajutor financiar nerambursabil în valoare de 33,7 milioane de euro (de trei ori mai puțin decât a oferit Bucureștiul). Până aici toate bune și frumoase, transmite Romanian Global News.
Diferența dintre gestul Bucureștiului și cel al Berlinului este enormă și nu se rezumă doar la cuantumul sumelor puse la dispoziția Chișinăului. România a acordat sprijinul în mod necondiționat, urmând ca autoritățile de la Chișinău să decidă asupra destinațiilor concrete spre care se va îndrepta ajutorul venit de la frații din Țara mamă. Pe când Germania a oferit suma sa de trei ori mai mică în mod condiționat și nu oricum, pentru că o parte din bani sunt destinați de fapt oamenilor guvernului german. Astfel, doar 23 de milioane de euro ar urma să fie direcționate spre trei proiecte concrete de infrastructură, pe când 10,7 milioane de euro constituie ceea ce nemțește s-ar numi ”Deutsche technische Hilfeleistung”, adică ”asistență tehnică germană”. Adică, mai pe înțelesul tuturor, fiecare al treilea euro oferit ca ajutor nerambursabil Republicii Moldova se va întoarce în Germania.
Și asta încă nu e totul. Din suma de 10,7 milioane de euro destinați ”asistenței tehnice germane”, 8,2 milioane de euro vizează proiectul ”întreprinderi și comune puternice pentru Republica Moldova” și cu ei vor fi plătiți consilierii germani care se vor ocupa de administrația locală și întreprinderile mici și mijlocii din teritoriu, iar 2,5 milioane de euro vizează proiectul ”Politische Beratung der Republik Moldau”, ceea ce înseamnă românește ”Consilierea politică a Republicii Moldova”.
Acest ultim proiect, de consiliere politică a Republicii Moldova, înseamnă practic că Germania va prelua controlul politic la nivelul instituțiilor R. Moldova. Adică Germania va avea atât la Președinție, cât și la Guvern și în ministere o armată de consilieri germani trimiși în misiune de la Berlin pentru a superviza politic toate hotărârile instituțiilor din R. Moldova.
În condițiile în care am fost în ultimii ani martori ai unui adevărat parteneriat strategic ruso-german, atât pe plan politic, cât și economic, atât Berlinul, cât și Moscova insistând pe formula de federalizare a Republicii Moldova, nu putem privi decât cu o sănătoasă doză de suspiciune dorința nestăvilită a Berlinului de a acorda ajutor financiar sub formă de ”consiliere politică”.