Marea Britanie a dat publicității Acordul de Securitate semnat cu Ucraina prin care, practic, legiferează intrarea în război împotriva Rusiei. Față de un război clasic diferența este că, deocamdată, britanicii nu transferă trupe în Ucraina. În rest, sprijinul este integral, atât financiar, cât și cu armament sofisticat, muniție, informații, training ș.a.m.d, scrie Daniel Enache în https://opozitia.net, preluat de Romanian Global News.
Acordul bilateral nu face decât să ridice la un alt nivel conflictul dintre NATO și Rusia, fără a lăsa nici cea mai mică portiță pentru eventuale negocieri de pace.
După același model, urmează ca și România să semneze un acord de securitate discutat cu oficialii ucraineni pe parcursul întrunirii de la Davos. Este de așteptat ca regimul Iohannis să nu-l dea publicității, în continuarea politicii de la Cotroceni de maximă secretomanie și neasumare a implicării țării într-un război cu sute de mii de victime (și având, bineînțeles, potențialul de a se extinde în Europa).
Mai jos, Acordul de Securitate ucraineano-britanic, în varianta oferită de guvernul de la Londra.
……………………………………………
ACORD PRIVIND COOPERAREA ÎN MATERIE DE SECURITATE ÎNTRE
REGATUL UNIT AL MARII BRITANII ȘI IRLANDEI DE NORD ȘI UCRAINA
Preambul
Regatul Unit („Regatul Unit”) și Ucraina (denumiți în continuare „participanții”):
hotărâți să pună capăt pentru totdeauna atacurilor neprovocate ale Rusiei asupra Ucrainei din 2014 și invaziei sale la scară largă din 2022, care au adus mari suferințe poporului ucrainean și au amenințat securitatea europeană și mondială;
neabătuți în angajamentul nostru față de suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei în interiorul granițelor sale, care au fost recunoscute la nivel internațional încă din 1991, și față de asigurarea capacității Ucrainei de a se apăra, de a rezista la viitoarele constrângeri, de a-și alege propriul viitor și de a prospera;
angajate față de valorile comune ale democrației, statului de drept, bunei guvernanțe și respectării drepturilor omului și a libertăților fundamentale;
reafirmând principiile Cartei Organizației Națiunilor Unite, ale Actului final de la Helsinki și ale Cartei de la Paris, inclusiv independența, suveranitatea și integritatea teritorială a statelor, precum și inviolabilitatea frontierelor, care sunt esențiale pentru securitatea europeană și mondială;
dorind să obțină o pace dreaptă și durabilă în Ucraina, precum și redresarea economică și socială a acesteia;
reafirmarea sprijinului nostru pentru reformele menite să consolideze securitatea și economia Ucrainei, care au ca scop realizarea aspirațiilor sale europene și euroatlantice, inclusiv în vederea aderării la Uniunea Europeană și la NATO; și
recunoașterea faptului că apărarea, redresarea, reforma și ambițiile europene și euroatlantice ale Ucrainei se consolidează reciproc și trebuie să avanseze împreună;
au hotărât împreună să consolideze cooperarea noastră în domeniul securității prin aplicarea măsurilor prevăzute în prezentul acord.
Partea I. Introducere
Domeniul de aplicare
- 1. Prezentul acord este menit să continue Declarația comună lansată de Regatul Unit, Ucraina și alți membri ai G7 la Vilnius, la 12 iulie 2023, la care s-au alăturat ulterior alte 24 de Acesta se bazează pe Acordul de parteneriat politic, de liber schimb și strategic din 8 octombrie 2020, care rămâne fundamentul colaborării dintre Regatul Unit și Ucraina. Participanții vor continua să exploreze modalități de consolidare în continuare a relației lor pe termen lung, inclusiv să lucreze în vederea unui parteneriat de o sută de ani.
- 2. Prin acest acord, Regatul Unit și Ucraina au decis să își aprofundeze cooperarea și parteneriatul, care se bazează pe interesele lor comune în ceea ce privește apărarea dreptului internațional și a ordinii, a păcii și a protecției drepturilor și libertăților fundamentale ale omului
- 3. Regatul Unit consideră că viitoarea aderare a Ucrainei la Organizația Tratatului Atlanticului de Nord (NATO) ar contribui în mod eficient la pacea și stabilitatea în Europa. Participanții au decis să coordoneze și să consolideze eforturile comune de sprijinire a aderării Ucrainei la Principalele componente ale angajamentelor de securitate oferite Ucrainei de către Regatul Unit în acest acord sunt următoarele:
• acordarea de asistență cuprinzătoare Ucrainei pentru protejarea și restabilirea integrității sale teritoriale în cadrul frontierelor sale recunoscute la nivel internațional, inclusiv a mării teritoriale și a zonei economice (maritime) libere, pentru reconstrucția economiei naționale și pentru protecția cetățenilor săi;
• prevenirea și descurajarea activă a oricărei escaladări militare și/sau a unei noi agresiuni din partea Federației Ruse, precum și contramăsuri împotriva acesteia; și
• sprijin pentru viitoarea integrare a Ucrainei în instituțiile euro-atlantice, inclusiv prin sprijinirea planurilor de reformă ale Ucrainei și a interoperabilității cu NATO.
Partea a II-a. Apărare și securitate
Apărare și cooperare militară - 1. De la invazia pe scară largă a Rusiei în 2022, Marea Britanie a fost unul dintre cei mai mari furnizori de ajutor militar pentru Ucraina, a instruit forțele armate și forțele de securitate ucrainene prin intermediul Operațiunii Orbital și a fost prima țară europeană care a oferit ajutor letal. Marea Britanie va continua să sprijine Ucraina atât timp cât va fi nevoie, astfel încât Ucraina să se poată apăra în mod eficient.
- 2. Participanții reamintesc dreptul inerent al statelor la autoapărare individuală și colectivă, precum și caracterul ilegal al tuturor încercărilor de redesenare a frontierelor prin forță. Aceștia reafirmă faptul că securitatea Ucrainei face parte integrantă din securitatea euro-atlantică și globală. Forțele armate și forțele de securitate ale Ucrainei apără nu numai suveranitatea statului, independența și teritoriul lor, ci și Carta ONU, valorile noastre comune și principiile fundamentale ale dreptului internațional.
- 3. Regatul Unit este unul dintre principalii parteneri de apărare și securitate ai Ucrainei. Obiectivele cooperării în domeniul apărării dintre Regatul Unit și Ucraina sunt de a sprijini o Ucraină independentă, democratică și suverană, în interiorul granițelor sale recunoscute la nivel internațional, capabilă să descurajeze și să se apere împotriva unor atacuri viitoare, precum și de a consolida interoperabilitatea Ucrainei cu NATO și de a accelera tranziția Ucrainei la echipamentele și standardele NATO.
- 4. Participanții vor conlucra împreună, precum și cu alți parteneri ai Ucrainei, pentru a se asigura că forțele armate și forțele de securitate ucrainene sunt capabile să restabilească pe deplin integritatea teritorială a Ucrainei în cadrul frontierelor sale recunoscute la nivel internațional, precum și pentru a spori capacitatea de rezistență a Ucrainei, astfel încât aceasta să fie suficientă pentru a descuraja și a se apăra împotriva unor viitoare atacuri și coerciții. Aceasta va include, dar nu se limitează la, colaborarea pentru ca instituțiile de securitate militare și nemilitare ale Ucrainei să fie capabile să funcționeze în mod eficient la standarde europene și euroatlantice și să fie pe deplin responsabile în fața poporului, a parlamentului și a guvernului ucraineni.
- 5. Prin prezentul acord:
• participanții vor conlucra pentru a asigura o forță sustenabilă capabilă să apere Ucraina în prezent și să descurajeze agresiunea rusă în viitor, prin furnizarea continuă de asistență în materie de securitate și de echipamente militare moderne, în domeniile terestru, aerian și maritim, spațial și cibernetic – acordând prioritate apărării aeriene, artileriei și puterii de foc cu rază lungă de acțiune, vehiculelor blindate și altor capacități-cheie, după caz, cum ar fi aviația de luptă, precum și prin promovarea unei interoperabilități sporite cu partenerii euroatlantici;
• Regatul Unit va oferi consultanță și sprijin pe termen lung în materie de guvernanță și politici de apărare pentru a consolida Ministerul Apărării din Ucraina;
• Regatul Unit, alături de alți parteneri internaționali, va ajuta Ucraina să își sporească capacitatea de descurajare a agresorilor externi prin dezvoltarea unor forțe armate moderne, care să fie din ce în ce mai interoperabile cu NATO și să contribuie la fondul de forțe al NATO. Acest lucru include dezvoltarea unui sector de apărare modern în Ucraina și o cale spre un viitor în NATO prin intermediul:
- sprijin pentru capacități și formare, precum și infrastructura necesară pentru ca Ucraina să exercite controlul intern al propriului spațiu aerian;
- sprijin pentru dezvoltarea de către Ucraina a unei marine militare și a Gărzii Maritime a Serviciului de Stat al Gărzii de Frontieră din Ucraina, care poate efectua operațiuni de deminare, precum și activități de ISR maritim, patrule, apărare de coastă și libertate de navigație, ajutând Ucraina să își reconstruiască economia;
- sprijin pentru dezvoltarea forțelor armate ale Ucrainei, inclusiv (dar fără a se limita la): proiectarea viitoarelor forțe, trecerea la conceptele și procedurile operaționale ale NATO, formarea comandamentului și a personalului, exerciții combinate și o mai mare compatibilitate și interoperabilitate cu aliații NATO;
- sprijin pentru protecția și apărarea frontierelor, ingineria și fortificarea acestora, supravegherea, monitorizarea mișcărilor trupelor inamice, reconstrucția postbelică a infrastructurii de frontieră, deminarea și eliminarea munițiilor explozive; și
- sprijin pentru formare medicală și protetică.
• Regatul Unit va sprijini planurile și structurile de guvernanță pentru coalițiile de capacitate, atât pentru a furniza forța viitoare, cât și pentru a aduce mai multă coerență în furnizarea de capacități în războiul actual. Regatul Unit colaborează cu SUA pentru a dezvolta cadrul de guvernanță pentru coalițiile de capacitate. Toate coalițiile de capacitate vor îmbunătăți interoperabilitatea forțelor ucrainene și ale NATO.
• Regatul Unit va aduce contribuții semnificative la coalițiile de capacități, inclusiv în domeniul securității maritime, al aviației, al apărării antiaeriene, al artileriei și al blindatelor, precum și la furnizarea altor sisteme de arme și muniții convenite de participanți.
- 6. În 2022, Marea Britanie a oferit Ucrainei un ajutor militar de 2,3 miliarde de lire sterline. În 2023, Regatul Unit a mai acordat un ajutor militar de 2,3 miliarde de lire sterline. În 2024, Regatul Unit va mai furniza încă 2,5 miliarde de lire sterline.
- 7. Participanții vor încerca să se asigure că capacitățile militare ale Ucrainei sunt la un nivel astfel încât, în cazul unei agresiuni militare externe împotriva Regatului Unit, Ucraina să fie capabilă să ofere asistență militară eficientă. Termenii, formatul și sfera de aplicare a acestei asistențe vor fi stabilite de către participanți.
- 8. Regatul Unit își va continua sprijinul acordat Ucrainei pe durata de zece ani a prezentului acord.
Securitatea maritimă - 1. Regatul Unit va conduce în comun Coaliția privind capacitatea de securitate maritimă și va face contribuție semnificativă la dezvoltarea flotei maritime a Ucrainei. Sectorul maritim Coaliția de capacități are ca scop sprijinirea Ucrainei pentru a deveni un contributor net la securitatea maritimă în Marea Neagră și în Marea Azov până în 2035 și u Acest lucru va ajuta Ucraina să descurajeze și să respingă amenințările, să restabilească activitatea economică și să avanseze Ucraina spre interoperabilitatea cu NATO în sfera maritimă.
Cooperarea în industria de apărare - 1. Regatul Unit va colabora cu industria sa de apărare și cu Ucraina pentru a contribui la dezvoltarea bazei industriale de apărare a Ucrainei și pentru a identifica oportunități de colaborare și parteneriate industriale mai strânse în domeniul apărării, inclusiv pentru beneficii comerciale reciproce și co Regatul Unit va colabora cu Ucraina pentru a identifica domeniile de investiții cu cel mai mare impact, va consolida eforturile de reducere a barierelor existente în calea cooperării, va încuraja și va sprijini industria sa de apărare să investească, inclusiv prin sprijinirea localizării producției în Ucraina, precum și prin explorarea oportunităților de producție comună.
- 2. Regatul Unit va colabora cu Ucraina pentru a atenua blocajele existente în lanțul de aprovizionare care împiedică dezvoltarea capacității și a capabilității atât a Regatului Unit, cât și a Ucrainei pentru fabricarea de arme și muniții prio
- 3. Regatul Unit va încuraja industria sa de apărare să colaboreze cu Ucraina pentru a sprijini localizarea reparațiilor, a întreținerii și a producției de produse de apărare britanice în Regatul Unit va colabora cu Ucraina pentru a consolida protecția tehnologiilor transferate și a drepturilor de proprietate intelectuală. În același timp, Ucraina garantează protecția acestor tehnologii și a proprietății intelectuale.
- 4. Regatul Unit și Ucraina vor promova schimbul de informații cu privire la eforturile lor respective de cercetare și dezvoltare în domeniul apărării, pentru a pune în aplicare proiecte și programe comune în vederea dezvoltării de noi soluții de apărare.
- 5. Regatul Unit și Ucraina vor depune eforturi pentru a transforma industria de apărare ucraineană într-un atu puternic pentru securitatea Ucrainei și a zonei euro-atlantice, permițând Ucrainei să își restabilească integritatea teritorială, acționând ca un motor important pentru redresarea economică și contribuind la o descurajare eficientă a viitoarelor agresiuni.
Partea a III-a. Securitatea non-militară Protecția infrastructurii critice - 1. Regatul Unit va contribui la dezvoltarea capacităților de protecție a infrastructurilor critice din Ucraina.
- 2. Regatul Unit va continua să angajeze specialiști ucraineni cu experiență în domeniul securității infrastructurilor critice pentru a pune în aplicare proiecte relevante pe teritoriul său.
- 3. Regatul Unit și Ucraina vor explora programe comune de educație și formare pentru specialiștii în protecția infrastructurilor critice.
- 4. Regatul Unit va colabora cu Ucraina pentru a identifica surse de finanțare pentru a dezvolta protecția și rezistența infrastructurii critice în diverse sectoare.
Cooperarea în domeniul securității și securității cibernetice - 1. Participanții vor conlucra în domeniul cooperării în materie de informații și securitate pentru a permite Ucrainei să detecteze, să descurajeze și să întrerupă agresiunea convențională, spionajul și războiul hibrid al Rusiei, inclusiv printr-o mai mare reziliență cibernetică, cu consultanță cibernetică și sprijin din partea industriei pentru a securiza infrastructura IT împotriva atacurilor cibernetice, sprijinind în același timp modernizarea și reforma arhitecturii de securitate și informații a Ucrainei, inclusiv în ceea ce privește aspectele legate de securitatea cibernetică și informatică. Acest lucru va fi realizat prin schimbul de informații și cooperare.
- 2. Participanții recunosc necesitatea de a detecta, perturba și descuraja operațiunile cibernetice maligne și, în special, utilizarea rău intenționată a capacităților cibernetice de către Federația Rusă și alți actori statali și nestatali ostil Participanții vor colabora pentru a identifica și descuraja utilizarea iresponsabilă a capacităților cibernetice de către Federația Rusă împotriva participanților.
- 3. Participanții vor contribui la dezvoltarea capacităților Ucrainei de a se apăra împotriva amenințărilor la adresa infrastructurilor critice, de a le descuraja și de a reacționa la acestea, facilitând disponibilitatea unor soluții tehnologice moderne în domeniul protecției infrastructurilor critice pentru actorii săi din domeniul securității cibernetice, inclusiv prin furnizarea de asistență tehnică internațională Ucrainei.
- 4. Participanții vor lucra la punerea în aplicare a unui protocol comun de descurajare și de răspuns la atacurile cibernetice ale Federației Ruse, ale sateliților săi și ale grupurilor de hackeri pro-ruși, inclusiv la urmărirea unor obiective comune de descurajare și la crearea unui mecanism de furnizare rapidă de servicii de expertiză în domeniul securității cibernetice.
Securitatea informațiilor, combaterea manipulării informațiilor și a propagandei - 1. Participanții recunosc faptul că Federația Rusă continuă să manipuleze informațiile în sprijinul războiului pe care îl poartă împotriva Ucrainei și vor încerca să continue să se înțeleagă reciproc.
Să ne sprijinim reciproc eforturile de a spune bine adevărul. Pentru a contracara manipularea informațiilor și propaganda rusească la nivel global, Regatul Unit și Ucraina vor:
• să colaboreze pentru a îmbunătăți capacitățile Ucrainei de a contracara amenințările la adresa securității informațiilor, în primul rând propaganda rusă;
• să colaboreze cu parteneri de aceeași părere pentru a comunica eficient la nivel internațional, oferind lumii o alternativă veridică la campaniile de dezinformare ale Federației Ruse;
• să coordoneze o colaborare mai strânsă în domeniul comunicării pentru a combate dezinformarea; și
• să promoveze dezvoltarea de programe comune de educație și formare pentru profesioniștii în domeniul securității informațiilor, inclusiv îmbunătățirea nivelului de cunoaștere a limbii engleze în acest domeniu, schimburi periodice de experiență și evenimente profesionale care implică profesioniști în domeniul securității informațiilor.
Cooperarea în domeniul combaterii criminalității grave și a criminalității organizate - 1. Participanții recunosc faptul că Federația Rusă și reprezentanții acesteia utilizează forme grave de criminalitate organizată (SOC), în special finanțarea ilicită (FI), pentru a finanța acțiuni menite să submineze suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, precum și stabilitatea internă a acesteia.
- 2. Participanții vor întreprinde acțiuni pentru a contracara activitățile SOC, în special ale persoanelor și grupurilor care încearcă să se infiltreze în societatea ucraineană, care au o influență criminală în anumite regiuni, inclusiv în cele ocupate temporar, și care sunt utilizate în mod activ ca instrument de „război hibrid” pentru a contracara procesele de redresare și reconciliere din Ucraina.
- 3. Pentru a contracara activitățile SOC, participanții vor lua măsuri pentru: să desfășoare operațiuni comune de detectare și suprimare a SOC;
• să analizeze situația infracțională din țările respective și să identifice principalele riscuri generate de SOC;
• să identifice activele care pot fi confiscate în cadrul procedurilor penale sau într-un caz de recunoaștere a activelor ca fiind nejustificate;
• să creeze grupuri de lucru comune și echipe comune de anchetă formate din procurori și alte părți; și
• să faciliteze furnizarea de formare și schimbul de bune practici. - 4. Măsurile de mai sus nu sunt exhaustive, iar participanții pot urmări și alte forme de cooperare pentru a-și atinge obiectivele în combaterea SOC.
Partea a IV-a. Cooperare politică
Pace justă - 1. Participanții recunosc faptul că nici Ucraina, nici Europa nu vor fi în siguranță până când integritatea teritorială a Ucrainei nu va fi pe deplin restabilită și până când nu va exista o pace echitabilă care să respecte drepturile Ucrainei în temeiul dreptului internațional și al Cartei Prin urmare, Ucraina și Regatul Unit vor conlucra pentru o pace justă și durabilă care să beneficieze de un sprijin global larg.
- 2. Regatul Unit salută eforturile Ucrainei de a crea o pace echitabilă și durabilă, bazată, de asemenea, pe principiile formulei de pace a Ucrainei. Regatul Unit este pregătit să joace un rol de lider în luarea de măsuri pentru punerea în aplicare a inițiativelor de pace care reflectă principiile Cartei ONU.
Sancțiuni - 1. Participanții recunosc valoarea sancțiunilor în ceea ce privește restricționarea accesului Federației Ruse la finanțare, bunuri, tehnologie și servicii pe care le utilizează în agresiunea sa, în ceea ce privește reducerea fluxurilor de venituri ale Rusiei și pentru a descuraja viitoarele De la începutul invaziei, Regatul Unit a aplicat cel mai amplu pachet de sancțiuni impus vreodată împotriva unei economii majore.
- 2. În timp ce agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei continuă, Regatul Unit își va menține angajamentul de a aplica sancțiuni ferme împotriva sectoarelor economiei rusești și a celor din Federația Rusă și din afara acesteia care sprijină războiul sau profită de pe urma acestuia, sau care contribuie la eludarea sancțiunilor în țări terțe. De asemenea, Regatul Unit va întreprinde acțiuni hotărâte împreună cu partenerii pentru a aborda toate formele de eludare a sancțiunilor, precum și pentru a-și consolida propria rezistență internă împotriva finanțării ilicite legate de Rusia și a elitelor legate de Regatul Unit și Ucraina își vor furniza reciproc informații actualizate cu privire la motivele sancțiunilor și alte informații relevante, în conformitate cu obligațiile relevante.
Responsabilitate - 1. Participanții își reafirmă angajamentul de a trage la răspundere Federația Rusă pentru pierderile sau daunele cauzate persoanelor și entităților,precum și statului ucrainean, ca urmare a actelor sale ilegale la nivel internațional în Ucraina sau împotriva Ucrainei, inclusiv agresiunea sa prin care a încălcat Carta Organizației Națiunilor Unite. Aceștia reafirmă faptul că Federația Rusă trebuie să își asume responsabilitatea juridică, inclusiv repararea oricăror daune cauzate de un astfel de act, ceea ce va contribui, de asemenea, la descurajarea unor viitoare atacuri și la sprijinirea redresării Ucrainei. Aceștia vor încerca să îi tragă la răspundere pe cei responsabili de crime de război și de alte crime internaționale comise în Ucraina sau împotriva acesteia, în conformitate cu dreptul internațional, inclusiv prin sprijinirea activității Parchetului General al Ucrainei și a Curții Penale Internaționale pentru a se asigura că acuzațiile de crime de război sunt investigate pe deplin și în mod echitabil de către mecanisme juridice independente, eficiente și solide.
Partea V. Sprijin fiscal, redresare și reconstrucție Sprijin fiscal - 1. Regatul Unit a fost în prima linie a eforturilor de sprijinire a necesităților imediate de redresare, fiscale și umanitare ale De la invazia la scară largă, Regatul Unit s-a angajat până în prezent să furnizeze aproximativ 4,2 miliarde de lire sterline în sprijin fiscal și peste 640 de milioane de lire sterline în asistență bilaterală umanitară, de stabilizare, de redresare și de reformă pentru a răspunde nevoilor imediate ale Ucrainei. Participanții au co-organizat Conferința de redresare a Ucrainei (URC) la Londra în iunie 2023, unde Regatul Unit și-a reafirmat angajamentul față de redresarea timpurie a Ucrainei și reconstrucția pe termen lung. URC a transmis un mesaj clar că Regatul Unit nu numai că este alături de Ucraina pentru a câștiga războiul și a învinge agresiunea Federației Ruse, dar că Regatul Unit va fi alături de Ucraina și pentru a câștiga pacea.
Redresarea și reconstrucția Ucrainei - 1. Regatul Unit este ferm în angajamentul său de a sprijini redresarea și reconstrucția Regatul Unit va sprijini Ucraina în vederea creșterii rezilienței instituționale, economice și sociale, punând accentul pe reformele care vor susține aceste domenii. Regatul Unit va sprijini activitățile de redresare timpurie în sectoarele prioritare, în care Regatul Unit are expertiză și o ofertă unică, inclusiv în domeniul energiei, al infrastructurii, al tehnologiei și al deminării.
- 2. Participanții recunosc faptul că securitatea și prosperitatea de durată pentru Ucraina trebuie să fie susținute de o economie puternică, condusă de sectorul privat. Regatul Unit va încerca să construiască o economie ucraineană modernă, rezistentă și durabilă, care să fie integrată pe piețele globale, care să nu fie susceptibilă la influența ostilă a Rusiei și care să se bazeze pe instituții puternice și responsabile, pe respectarea statului de drept.
- 3. Participanții recunosc necesitatea de a uni eforturile în vederea protejării populației și teritoriilor Ucrainei de consecințele negative cauzate de mine și de resturile explozive de război ca urmare a agresiunii armate a Federației Ruse și de atenuarea consecințelor devastatoare după încheierea acesteia.
- 4. Participanții vor promova dezvoltarea în continuare a parteneriatului în domeniul operațiunilor de deminare umanitară, acumularea, analiza, schimbul și aplicarea experienței practice în domeniul operațiunilor de deminare umanitară.
- 5. Regatul Unit va continua să finanțeze acțiunile de deminare, de educare în domeniul riscurilor și de consolidare a capacităților (în parteneriat cu un operator național) prin intermediul Programului său global de acțiune împotriva Regatul Unit va sprijini serviciile de stat pentru situații de urgență din Ucraina prin intermediul Fondului de parteneriat pentru o Ucraină rezilientă pentru a dezvolta și susține standardele internaționale de deminare în cadrul operațiunilor sale.
- 6. De asemenea, Regatul Unit se angajează să colaboreze cu alți donatori pentru a îmbunătăți coordonarea și pentru a identifica și a pune în aplicare instrumente financiare inovatoare care să aducă noi surse de finanțare în sectorul acțiunilor de combatere a Regatul Unit va lucra îndeaproape în cadrul mecanismelor instituite de guvernul ucrainean pentru a sprijini punerea în aplicare a viitoarei strategii de acțiune împotriva minelor.
Stabilitatea macroeconomică - 1. Participanții recunosc importanța stabilității Regatul Unit sprijină obiectivele programului FMI pentru Ucraina, care vizează susținerea stabilității economice și financiare, restabilirea sustenabilității datoriei și promovarea reformelor care sprijină redresarea Ucrainei. Ucraina se angajează să pună în aplicare întregul set de cerințe de politică, astfel cum sunt prevăzute în programul FMI, inclusiv în ceea ce privește îndeplinirea acestora prin intermediul proceselor de monitorizare a evaluărilor trimestriale pe durata de viață a programului până în 2027.
Acces la sectorul financiar, la industria asigurărilor, la sectorul tehnologic și la alte
tipuri de expertiză - 1. Regatul Unit va încerca să faciliteze accesul Ucrainei la companiile și instituțiile financiare private, la industria asigurărilor, la sectorul tehnologic și la alte tipuri de expertiză din Regatul Unit. În acest scop, participanții vor:
• continuarea punerii în aplicare a Acordului de parteneriat politic, de liber schimb și strategic dintre Regatul Unit și Ucraina;
• să elaboreze măsuri pentru a spori încrederea investitorilor și să colaboreze cu piețele comerciale de asigurări pentru a debloca investițiile private în vederea satisfacerii nevoilor de reconstrucție pe termen lung ale Ucrainei;
• să folosim noul Acord privind comerțul digital dintre Regatul Unit și Ucraina, semnat la 20 martie 2023, pentru a moderniza comerțul bilateral în era digitală și pentru a aprofunda legăturile noastre economice;
• să sprijine inițiativele de partajare a competențelor și de înfrățire între întreprinderi care consolidează parteneriatele de afaceri dintre Regatul Unit și Ucraina și promovează oportunitățile de investiții în Ucraina în sectoare-cheie care pot stimula redresarea economică; și
• să sprijine oportunitățile de investiții și parteneriatele dintre Regatul Unit și Ucraina în sectorul tehnologic, pentru a impulsiona un viitor economic mai modern și mai inovator pentru Ucraina și pentru a promova excelența în domeniul guvernării electronice.
Despăgubiri pentru pierderi, vătămări și daune cauzate de agresiunea rusă - 1. Participanții reafirmă faptul că Federația Rusă trebuie să plătească pentru reconstrucția pe termen lung a Activele suverane rusești aflate în jurisdicția Regatului Unit vor rămâne imobilizate până când Federația Rusă va plăti pentru daunele pe care le-a provocat Ucrainei. Regatul Unit, în colaborare cu partenerii săi, va continua să urmărească toate căile legale prin care activele rusești pot fi utilizate pentru a sprijini Ucraina.
- 2. Cu titlu prioritar, participanții vor continua să colaboreze cu alte părți, inclusiv cu statele G7, pentru a explora opțiunile de dezvoltare a unor mecanisme adecvate de reparare a daunelor, a pierderilor sau a prejudiciilor cauzate de agresiunea rusă, astfel cum se prevede în Statutul Registrului de evidență a daunelor cauzate de agresiunea Federației Ruse împotriva Ucrainei, adoptat prin Rezoluția Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei CM/Res(2023)3. În acest sens, participanții vor explora opțiunile adecvate pentru stabilirea unui mecanism de despăgubire care să ofere compensații victimelor agresiunii rusești.
Partea a VI-a. Cooperare umanitară Ajutor umanitar, apărare civilă și reziliență - 1. Participanții reafirmă faptul că, pe măsură ce Ucraina începe redresarea și reconstrucția timpurie, vor asigura continuarea ajutorului umanitar bine coordonat pentru salvarea de vieți acolo unde este Participanții vor conlucra pentru a asigura un răspuns umanitar mai bine ierarhizat și mai bine orientat, care să ajungă la cei care au cea mai mare nevoie, inclusiv în zonele greu accesibile.
- 2. Regatul Unit va continua să sprijine nevoile de stabilizare și de apărare civilă prin intermediul Fondului de parteneriat pentru o Ucraină rezistentă (PFRU), acolo unde există o potrivire strategică. Trecut a inclus, de exemplu, sprijin pentru serviciile de stat pentru situații de urgență din Ucraina în mai multe domenii critice care consolidează răspunsul lor la situații de urgență și îmbunătățesc apărarea civilă, precum și sprijin pentru administrațiile regionale și locale în ceea ce privește furnizarea de adăposturi, în special în școli.
Furnizarea operațională a serviciilor umanitare - 1. Acolo unde este posibil, participanții vor trece progresiv la un răspuns condus la nivel național, în care sprijinul umanitar va trece, în timp, la sistemele ucrainene de furnizare a serviciilor și vor pune mai multă conducere, capacitate și finanțare în mâinile organizațiilor ucrainene pentru a conduce furnizarea operațională a serviciilor Participanții vor continua, de asemenea, să joace un rol activ prin sprijinul nostru pentru refugiații din Ucraina.
Recuperarea socială și reintegrarea teritorială - 1. Regatul Unit va sprijini Ucraina să planifice reintegrarea teritoriilor ocupate în prezent, să contribuie la stabilizarea vitală și la reînnoirea socio-economică, în special în zonele eliberate și în zonele de pe linia frontului, precum și în zonele de la granița cu Rusia, să promoveze o redresare socială favorabilă incluziunii și să răspundă nevoilor celor mai vulnerabile, inclusiv prin activități de sprijinire a femeilor, a sistemelor de protecție socială și a veteranilor.
Partea a VII-a. Reformă
Reformă incluzivă - 1. Participanții reafirmă faptul că o reformă favorabilă incluziunii este indispensabilă pentru securitatea și prosperitatea actuală și viitoare a Ucrainei, pentru democrația sa, pentru rezistența instituțiilor sale și pentru aspirațiile europene și euroatlantice ale Ucrainei, inclusiv pentru aderarea la UE și la Efectul de moștenire creat de război, cum ar fi eliberarea teritoriilor ocupate, tranziția de la legea marțială și necesitatea de a răspunde așteptărilor publicului, va necesita ca instituțiile ucrainene să fie bine adaptate pentru a gestiona astfel de provocări.
Domenii prioritare de reformă - 1. Participanții își reiterează angajamentul de a raționaliza eforturile de reformă în raport cu domeniile prioritare de reformă stabilite pentru aderarea la UE și la NATO și cu obiectivele de referință ale FMI, precum și alinierea cu alți donatori majori, în special cu instituțiile financiare internaționale, Uniunea Europeană și partenerii din G7.
Angajamentul de a pune în aplicare reformele - 1. Regatul Unit recunoaște progresele semnificative înregistrate de Ucraina în ceea ce privește punerea în aplicare a Ucraina își reiterează angajamentul continuu față de reforme, inclusiv în domeniile:
• guvernanță – Ucraina se va angaja să continue reforma guvernanței instituționale în interesul construirii unei democrații rezistente și favorabile incluziunii, inclusiv prin continuarea reformei sistemului judiciar, cu proceduri de numire a judecătorilor consolidate pentru a consolida încrederea publicului în statul de drept;
• lupta împotriva corupției – recunoscând că acest aspect transcende toate domeniile de reformă, Ucraina se angajează să continue să își consolideze capacitatea de a preveni și de a combate corupția în sectoarele public și privat, precum și în societatea civilă, inclusiv prin crearea și sprijinirea unor instituții anticorupție independente și bine dotate cu resurse suficiente, care să poată funcționa cu o responsabilitate adecvată, dar fără interferențe politice;
• sectorul apărării și al securității – promovarea reformelor în sectorul securității și al apărării (inclusiv în ceea ce privește instituțiile de apărare, de informații și de securitate civilă) și modernizarea, inclusiv prin consolidarea controlului civil democratic și îmbunătățirea eficienței și transparenței în cadrul instituțiilor de securitate și al industriilor legate de apărare din Ucraina, inclusiv prin activități de sprijin:
- controlul civil democratic al forțelor armate, o condiție prealabilă un indicator important al nepolitizării pentru aderarea la NATO;
- o bună guvernanță în sectorul apărării și securității, inclusiv un proces decizional bazat pe date concrete, delegarea autorității de gestionare, structuri directive clare și îmbunătățirea proceselor de recrutare, de resurse umane și de păstrare a personalului, precum și corporativizarea și buna gestionare a sectorului industrial de apărare deținut de stat, pentru a îndeplini obligațiile Ucrainei în cadrul OCDE;
- îmbunătățirea proceselor de achiziții publice în domeniul apărării și securității (atât pentru echipamentele letale, cât și pentru cele neletale), asigurându-se că, ori de câte ori este posibil, procesul implicit este transparent și că sunt respectate toate procesele relevante pentru a permite activitatea de audit și de evaluare; și
- o aliniere sporită la valorile și standardele euro-atlantice, inclusiv prin dezvoltarea și standardizarea dreptului internațional umanitar precum și sprijin pentru ministerele relevante în punerea în aplicare a obligațiilor lor față de grupurile marginalizate.
• mediul economic și de afaceri – modernizarea economiei prin progrese în ceea ce privește reformele care să atragă finanțarea privată, să stimuleze încrederea investitorilor, să abordeze problema corupției și să creeze condiții de concurență echitabile și echitabile pentru toate părțile, inclusiv printr-o reformă a întreprinderilor de stat (întreprinderi de stat).
Sprijin în realizarea agendei de reformă
- 1. Regatul Unit va sprijini Ucraina în realizarea agendei sale de reformă, împărtășind puterea Regatului Unit în ceea ce privește exploatarea și coordonarea parteneriatelor public-privat, facilitarea piețelor financiare și de capital, precum și expertiza noastră specifică în materie de combatere a corupției, reforma sectorului de securitate și de apărare, reforma sistemului judiciar și sprijinirea instituțiilor democratice și incluzive.
Partea a VIII-a. Cooperarea în cazul unui viitor atac armat - 1. Orice viitoare invazie rusă ar încălca Carta ONU și principiile fundamentale ale dreptului internațional și ar submina grav securitatea euro-atlantică, inclusiv pe cea a Regatului Unit.
- 2. În cazul unui viitor atac armat al Rusiei împotriva Ucrainei, la cererea oricăruia dintre participanți, participanții se vor consulta în termen de 24 de ore pentru a stabili măsurile necesare pentru a contracara sau a descuraja agresiunea.
- 3. Regatul Unit se angajează ca, în aceste circumstanțe și acționând în conformitate cu cerințele sale juridice și constituționale, să: ofere Ucrainei asistență rapidă și susținută în materie de securitate, echipamente militare moderne în toate domeniile, după caz, și asistență economică; să impună Rusiei costuri economice și de altă natură; și să se consulte cu Ucraina cu privire la nevoile sale în timp ce aceasta își exercită dreptul la autoapărare, consacrat la articolul 51 din Carta ONU.
- 4. Pentru a asigura un răspuns colectiv cât mai larg și mai eficient la orice atac armat viitor, Regatul Unit și Ucraina pot modifica aceste dispoziții pentru a se alinia la orice mecanism pe care Ucraina îl poate conveni ulterior cu ceilalți parteneri internaționali ai săi, inclusiv cu participanții la Declarația comună din 12 iulie 2023.
Partea a IX-a. Dispoziții finale Acorduri executive și tehnice - 1. Dacă este necesar, participanții vor desemna organisme autorizate pentru elaborarea și punerea în aplicare a acordurilor bilaterale în conformitate cu domeniile de cooperare specificate în prezentul acord.
- 2. Organismele autorizate ale participanților pot încheia tehnice în domenii specifice de cooperare în cadrul prezentului acord.
Calendarul acordului - 1. Prezentul acord este valabil timp de zece ani de la data semnării
- 2. În același timp, în conformitate cu Declarația comună a G7 din 12 iulie 2023, participanții intenționează ca prezentul acord să rămână în vigoare pe măsură ce Ucraina își urmează calea spre o viitoare aderare la comunitatea euroatlantică.
- 3. În cazul în care Ucraina devine membră a NATO înainte de expirarea prezentului acord, participanții vor decide cu privire la statutul viitor al acesteia.
Terminare - 1. Prezentul acord poate fi denunțat de oricare dintre participanți printr-o notificare scrisă adresată celuilalt participan Acordul va fi reziliat la șase luni de la data primirii unei astfel de notificări.
Amendamente - 1. Prezentul acord poate fi modificat și completat de comun acord întreparticipanți, care se va face în scris.
Intrarea în vigoare - 1. Dispozițiile prezentului acord vor intra în vigoare imediat după semnare.
Semnat la Kiev, la 12 ianuarie 2024, în dublu exemplar, în limbile engleză și ucraineană, versiunea în limba engleză fiind valabilă în caz de divergență.
Pentru Regatul Unit:
Rishi Sunak
Prim-ministru
Pentru Ucraina:
Volodymyr Zelenskyy
Președinte
Acordul în original, aici.