România a devenit oficial parte a „Coaliției avioanelor F-16” care se va angaja în lupta împotriva Rusiei. Autorizarea Washingtonului pentru ca aliații să furnizeze Ucrainei avioane F-16 a fost acordată în august 2023. În luna anterioară, 11 țări au format inițial această coaliție, scrie https://www.ziuanews.ro, preluat de Romanian Global News.
Coaliția este condusă de SUA, Danemarca și Olanda. Țările care formează coaliția sunt Norvegia, Regatul Unit, Grecia, Luxemburg, Canada, Polonia, Franța, România, Belgia, Portugalia și Suedia. La 23 ianuarie, și ministrul Apărării al Canadei, Bill Blair, a anunțat furnizarea a zece nave multifuncționale, în valoare de 20 de milioane de dolari, pentru a ajuta la operațiunile maritime ale Ucrainei. În plus, Canada și-a anunțat sprijinul pentru pregătirea F-16 pentru Ucraina. Unele furnizează hardware-ul propriu-zis – avioane, muniții și echipamente. Altele pun la dispoziție avioanele și instructorii pentru antrenament sau pregătirea piloților pe în țările lor.
Numărul exact de avioane F-16 ce urmează să fie livrate încă nu a fost stabilit. Olanda și Danemarca vor oferi cel puțin 37, în timp ce Norvegia și Belgia s-au angajat să ofere peste zece. Datele de livrare variază între 2024 și 2025, după cum se vor finaliza programele de formare a piloților. „Piloții ucraineni zboară deja pe F-16 cu instructori” a declarat marți purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene Ucrainene, col. Iuri Ignat. Potrivit acestuia, nu poate spune prea multe încă, deoarece „partenerii ne antrenează piloții foarte confidențial”.
Oficial se știe că există trei programe separate pentru piloți, aflate la niveluri diferite. Șase piloți avansați zboară deja cu F-16 în Danemarca și vor fi gata să intre în luptă în primăvară. Cel mai puțin experimentat grup în momentul de față este cel din Regatul Unit, care ar putea să nu fie pregătit până în 2025. Se așteaptă ca un grup de instruire intermediar în Arizona să termine la sfârșitul acestui an, potrivit unui briefing din 4 ianuarie al Departamentului de Stat al SUA.
Echipe terestre ucrainene învață, de asemenea, să întrețină aeronavele. Avioanele F-16 sunt mai puternice, dar și mai fragile decât cele sovietice pe care le folosește acum Ucraina și necesită logistică și infrastructură specializate. General Dynamics F-16 Fighting Falcon este un avion de luptă american de superioritate aeriană pe care Kievul l-a cerut de la începutul invaziei la scară largă și este de așteptat să înceapă în sfârșit să îl primească în acest an. A luptat în zeci de războaie și este folosit de multe națiuni. Designul poate fi considerat vechi, dar pentru Ucraina, cu flota sa slabă de MiG-29 sovietice, este o actualizare semnificativă.
Avioanele au nevoie de piste mai netede. Una dintre cele mai mari provocări va fi reapariția pistelor pe care Ucraina intenționează să le folosească fără a atrage atenția rușilor. „Aerodromurile trebuie protejate de loviturile aeriene, ceea ce înseamnă că va fi necesară desfășurare de sisteme de apărare aeriană, dacă nu a fost deja făcut acest lucru”, a declarat Viktor Kevliuk, expert al Centrului pentru Strategii de Apărare al Ucrainei, pentru Kyiv Independent.
„Aliații ar trebui să ne furnizeze și rachete aer-aer pentru lupta aeriană, deoarece bombele sovietice nu sunt potrivite pentru acest avion”, a spus el. Aceste arme, plus toate rezervele de combustibil, trebuie păstrate undeva în siguranță și bine păzite. „Acesta este un proces destul de complicat.” Avioanele vor necesita o mulțime de piese de schimb pe care SUA s-au angajat să le furnizeze.
Primul lot de avioane poate veni din Olanda. Prim-ministrul olandez Mark Rutte a declarat la 22 decembrie că guvernul său a început să pregătească primele 18 avioane de luptă, în timp ce un purtător de cuvânt al Ministerului olandez al Apărării a declarat că mai multe avioane pot fi livrate la o dată ulterioară. Nu au existat actualizări de atunci.
Danemarca s-a angajat să furnizeze șase avioane până la sfârșitul anului 2023, dar data de livrare ar fi fost amânată cu șase luni. Copenhaga a spus că va oferi 19 avioane în total. Oficialii danezi și olandezi au spus că programul de livrare depinde, printre alți factori, de pregătirea infrastructurii și a piloților Ucrainei. Ministrul belgian al Apărării a promis mai multe avioane, care probabil vor sosi în 2025. Potrivit postului norvegian NRK, Norvegia intenționează să trimită între cinci și 10 avioane, dar nici numărul total, nici programul de livrare nu a fost stabilit.
Experții au declarat pentru Kyiv Independent că Ucraina va avea probabil cel puțin unele F-16 operaționale la sfârșitul primăverii sau începutul verii. Avionul F-16 va îmbunătăți capacitatea Forțelor Aeriene Ucrainene de a-și susține trupele terestre și de a intercepta bombardierele rusești înainte ca acestea să poată lovi ținte militare sau civile. Însă experții au avertizat că avionul nu va schimva soarta războiului de unul singur. Necesită multă pregătire pentru a fi util.
Avioanele rusești atacă în mare parte ținte terestre, inclusiv ținte civile din orașe. Avioanele F-16 ar putea apăra spațiul aerian al Ucrainei, reducând presiunea asupra apărării aeriene de la sol, potrivit Kelly Grieco, expert la Centrul Stimson.
„În vreme ce Rusia vizează orașele Ucrainei, există un pericol foarte real ca lansatoarele de apărare aeriană ale Ucrainei să rămână fără muniție, încercând să angajeze fiecare salvă de drone și rachete rusești.. Dacă se întâmplă acest lucru, Rusia ar putea câștiga în mod implicit superioritatea aeriană asupra Ucrainei și ar fi capabil să aducă toată puterea de foc a forței sale aeriene”, a spus Grieco.
„Pentru a evita acest rezultat, Ucraina ar trebui să fie mai selectivă în angajarea acestor atacuri rusești sau trebuie să găsească rachete suplimentare pentru a intercepta aceste atacuri. F-16 are potențialul de a fi util în acest rol.” Ucraina trebuie să suprime sau să distrugă bateriile sol-aer ale Rusiei, cum ar fi S-400. „Piloții ucraineni care zboară cu F-16, echipați cu arme anti-radiații, ar trebui să zboare în raza de angajare a sistemului S-400 pentru a-i atrage pe operatorii ruși să emită”, a spus Grieco.
„Raza de angajare a unui S-400 este de aproape patru ori mai mare decât raza unei rachete anti-radiații AGM-88, ceea ce o face o misiune inerent periculoasă, iar pierderile Ucrainei ar deveni probabil și rapid nesustenabile.” Pe termen lung, deținerea unui program F-16 poate accelera sincronizarea armatei Ucrainei cu standardele NATO și reducerea dependenței acesteia de aeronavele învechite.