Circumstanțele și consecințele prăbușirii aeronavei militare rusești de transport Il-76 în regiunea Belgorod sunt încă neclare. Dezastrul a avut loc în dimineața de 24 ianuarie și până în seara aceleiași zile a primit două explicații – una de fiecare parte a războiului, scrie https://www.frumentarius.ro, preluat de Romanian Global News.
Un avion de transport rusesc Il-76 s-a prăbușit în regiunea Belgorod din Rusia pe 24 ianuarie, în jurul orei 11 a.m., ora locală, a informat agenția de știri de stat rusă RIA Novosti, citând Ministerul rus al Apărării.
Comandamentul rus susține că avionul transporta peste 60 de militari ucraineni capturați – se presupune că urmau să fie schimbați la granița cu regiunea Harkov. Potrivit oficialilor și personalului militar ruși, Ucraina a fost informată în avans cu privire la ruta și destinația avionului.
Conducerea Forțelor Armate ucrainene și serviciile de informații ucrainene recunosc indirect și foarte vag faptul că forțele armate ale țării ar putea fi implicate în prăbușirea avionului. În același timp, Kiev susține că nu știa despre misiunea Il-76 și continuă să creadă că transporta muniție. Iar dacă au murit prizonierii de război ucraineni, vina pentru acest lucru este a comandamentului rus, care i-a trimis pe calea aerului la graniță.
Ukrainska Pravda a relatat, citând sursele sale din armata ucraineană, că avionul transporta rachete S-300. Aceste informații au fost furnizate și către Ukrinform de sursele sale militare.
Ukrainska Pravda a susținut inițial că forțele ucrainene au doborât avionul, dar informația a fost ulterior retrasă.
Purtătorul de cuvânt al serviciilor secrete militare ucrainene (HUR), Andrii Yusov, a declarat într-un comentariu pentru Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) că un schimb de prizonieri a fost într-adevăr planificat pentru 24 ianuarie, dar nu a avut loc. Afirmația Rusiei conform căreia erau prizonieri ucraineni la bord este în curs de verificare, a declarat Yusov pentru presa. Serviciul de Securitate al Ucrainei, SBU, a deschis o anchetă penală cu privire la prăbușirea aeronavei IL-76 a Forțelor Aeriene Ruse, a transmis serviciul de presă al agenției într-un comentariu pentru Channel 24.
Ilyushin Il-76 este un avion de transport greu destinat transportului de marfă și trupe militare pe distanțe lungi. Proiectat pentru a fi înarmat cu două tunuri într-o turelă din spate, avionul poate transporta o sarcină utilă maximă de până la 80 de tone metrice.
O caracteristică cheie a Il-76 este că este capabil să opereze din aeroporturi care nu dispun de dispozitive de încărcare sau piste neasfaltate și, prin urmare, a fost adesea folosit pentru a transporta ajutor umanitar în zonele afectate de dezastre naturale.
Potrivit grupului de monitorizare Belarus Hajun, Rusia a folosit avioane Il-76 pentru a livra rachete S-300 în Belarus. Il-76 poate transporta peste 100 de parașutiști într-o singură misiune.
Se spune că Rusia a pierdut mai multe dintre aceste avioane de la începutul războiului. Il-76 ar fi fost printre cele 10 avioane distruse în august 2022 pe aerodromul Saky din Crimeea. Ucraina nici nu și-a confirmat și nici nu și-a infirmat participarea. În august 2023, o operațiune specială ucraineană a distrus patru avioane rusești Il-76 pe un aerodrom militar din orașul rusesc Pskov.
Newsweek relatează, citând informări locale, că mai multe obiecte au fost văzute căzând din Il-76 cu puțin timp înainte ca acesta să se prăbușească în regiunea Belgorod, la granița cu Ucraina.
Canalul Telegram VChK-OGPU, care pretinde să dețină informații privilegiate de la forțele de securitate ruse, a declarat că un martor ocular a spus că un obiect „ciudat” a fost aruncat din avion cu câteva momente înainte ca avionul să se prăbușească în apropierea satului Yablonovo.
Anton Gerashchenko, un consilier al ministrului de Interne al Ucrainei, a mai spus că „mai multe obiecte mari” au căzut din Il-76 înainte de incident. Nu este clar ce erau obiectele.
La locul accidentului au fost găsite elemente ale fuselajului sau suprafeţe aerodinamice cu urme de elemente distructive mari. Nu există nicio îndoială că avionul a fost doborât de o rachetă trasă dintr-un sistem de apărare aeriană.
Transportul prizonierilor din coloniile Rusiei mai aproape de locul de schimb de la graniță este o practică standard, potrivit soldaților ucraineni care au fost schimbați anterior.
După prăbușirea avionului, propagandista rusă Margarita Simonyan a publicat o listă cu 65 de prizonieri care se presupune că se aflau la bordul Il-76. Autenticitatea listei nu a fost confirmată de alte surse. Meduza a găsit 52 de persoane cu nume complete și date de naștere identice pe site-ul proiectului pro-rus wartears.org , care publică date despre ucrainenii aflați în captivitate în Rusia. Un alt prizonier de război are exact același nume pe site, dar data sa de naștere nu este indicată.
Avionul zbura probabil cu transponderul oprit. Pe site-ul Flightradar, care monitorizează aeronavele folosind date transponder, nu există zboruri în zona Belgorod în dimineața de 24 ianuarie. Astfel, este imposibil să se stabilească parametrii de zbor care să facă lumină asupra cauzelor accidentului, precum și pentru a confirma sau infirma versiunea Ministerului rus al Apărării. Numărul de înmatriculare al aeronavei este, de asemenea, necunoscut, deși pe forumurile de aviație au apărut afirmații că ar fi fost un Il-76 cu numărul RA-86828.
Nu este clar dacă zborul a fost convenit cu Ucraina. Teoretic, acest lucru este cerut de acordul părților în conformitate cu dreptul internațional umanitar militar. Convenția de la Geneva referitoare la tratamentul prizonierilor de război prevede că țara care ține în captivitate persoanele trebuie să ia „toate măsurile de precauție necesare pentru a le asigura siguranța”, în special în timpul transportului pe mare sau pe aer.
Partea rusă nu a oferit dovezi că zborul a fost convenit. La rândul său, Direcția Principală de Informații a Ucrainei nu a demonstrat contrariul.
Moscova nu a oferit dovezi că ar fi fost prizonieri la bord, iar Kievul nu a oferit informații despre transportul muniției în avion (o explozie în timpul prăbușirii aviatice, filmată de localnici, mărturisește mai degrabă împotriva versiunii ucrainene).
Ministerul rus al Apărării susține că ceea ce a lovit avionul provine de la sisteme de apărare aeriană Patriot sau IRIS-T, care au fost furnizate Ucrainei de coaliția occidentală.
Sunt posibile și alte opțiuni: complexul franco-italian SAMP/T livrat Ucrainei, precum și complexele cu rază lungă fabricate sovietic – de exemplu, S-300 – sunt de asemenea potrivite în ceea ce privește raza de acțiune.
Teoretic, nu se poate exclude că aeronava a fost lovită de „foc prietenesc” din partea apărării aeriene ruse. Cu toate acestea, nici sursele ruse, nici ofițerii de informații ucraineni nu au prezentat o astfel de versiune.
Cea mai semnificativă inconsecvență, la prima vedere, este problema numărului de decese anunțat oficial în dezastru: pe lângă șase membri ai echipajului, a fost numit și numărul de gardieni care însoțesc prizonierii – doar trei persoane. Prizonieri ucraineni care au fost transportați aerian la Belgorod în timpul schimbului precedent susțin că au fost însoțiți de cel puțin 20 de paznici. Această diferență este greu de explicat.
Principala întrebare care nu are răspuns este dacă Rusia a avertizat Ucraina despre transportul prizonierilor cu avionul. Dacă da, responsabilitatea pentru moartea lor revine Kievului. Dacă o astfel de notificare nu avea loc, Il-76 era o țintă militară legitimă, iar moartea prizonierilor ar trebui, conform convențiilor, să fie pusă pe seama Rusiei.
Canalul Telegram „112” publică fotografii de la locul accidentului. Jurnaliștii au stabilit că echipajul Il-76 prăbușit aparținea regimentului 117 de aviație militară de transport, care este staționat la Orenburg. Ministerul rus de Externe a numit prăbușirea Il-76 drept „atac terorist” și a precizat că „avionul a fost lovit de partea ucraineană cu rachete antiaeriene din zona Liptsy, regiunea Harkov”. Ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, a declarat că Rusia a solicitat o reuniune urgentă a Consiliului de Securitate al ONU în legătură cu prăbușirea Il-76.
În 25 ianuarie, un reprezentant al serviciilor de urgență a declarat pentru RIA Novosti că ambele cutii negre – un dispozitiv de înregistrare a parametrilor de zbor și un înregistrator de voce – au fost găsite la locul prăbușirii aeronavei de transport Il-76 și sunt în stare bună.
Jurnalista Iulia Latynina afirmă că Ucraina avea dreptul de a ataca o aeronavă militară în spațiul aerian al Belgorodului, care face parte din zona de război și este închisă avioanelor civile (și astfel prăbușirea IL-76 lângă Belgorod de miercuri, 24 ianuarie, nu se compară cu tragedia MH17), dar ea susține că Rusia nu este obligată să informeze Kievul despre rutele sale de tranzit militar prin spațiul aerian rusesc.
Într-un articol publicat în Novaya Gazeta Europe, Latynina notează că Moscova trebuia să schimbe 192 de prizonieri ucraineni, dar doar 65 se aflau la bordul avionului prăbușit, sugerând că au existat două avioane de transport miercuri. Ea notează că un singur Il-76 are capacitatea de a transporta 250 de pasageri, ceea ce înseamnă că avioanele ar fi putut transporta și arme – posibil rachetele S-300 de care unele instituții de știri ucrainene au relatat miercuri.
În același timp, Latynina respinge teoria conform căreia Rusia ar fi putut provoca în mod deliberat Kievul să doboare avionul de transport. Ea susține că Moscova este prea disperată pentru a elimina rachetele Patriot ale Ucrainei și ar fi atacat direct acele arme dacă ar fi știut că sunt staționate atât de aproape de Belgorod.
(Iulia Latynina este un jurnalist independent, scriitor, gazdă TV și radio din Rusia. Ea a devenit cunoscută ca editorialist pentru Novaya Gazeta).